Søg
Close this search box.

Historien

Schultz Sadelmageri er grundlagt i 1897 (I følge Krak er det faktisk 1896, – se mere på linket). Efter at produktionen i mange år bestod af seletøj og kalecher til egnens mange hestetrukne køretøjer samt udstyr til staldene ved Koldinghus (depotet for landsstutteriet), måtte firmaet tilpasse sig tiden. Automobilen gjorde sit indtog, og autoindtræk samt autokalecher blev hurtigt firmaets hovedprodukt. Velstanden i 60’erne tilførte Kolding og omegn flere store yachtværfter, og i samarbejde med disse udviklede Schultz Sadelmageri bådkalecher til de mange bådtyper. Denne erfaring kommer i dag sejlere fra hele verden til gode og sikrer dem et produkt af høj kvalitet.

1896 - Seletøj og lædervarer
Sadelmager butik

1896 – 1941 M.O. Sørensen, Sadelmager og Lædervareforretning. Facade mod Laasbygade.

For foden af Koldinghus lå byens handelsknudepunkt Låsbygade, med mejeri, rebslager, garveri, sadelmager, karetmager og mange flere håndværk. Det var gaden hvor bønderne indlogerede sig på "Nordbanehotellet", når de kom til staden, enten med tog eller hestevogn, for at handle og få repareret bl. a. seletøj. Forretningen hed M. O. Sørensen, Sadelmager, og var samtidig en af byens velassorterede lædervareforretninger.

1902
AP Schultz Sadelmager

A.P. Schultz. Aktiv fra 1902 – 1952.

Sadelmager Anders Peter Schultz åbner i 1902 en konkurrerende forretning, skråt overfor hotellet med tilhørende stalde.

1924 - 2. generation
Ny kaleche på bil i 1925

Købmand Friis' Citroen 1925. Ny kaleche.

A. P. Schultz gifter sig med hjemme syersken Sophie Friederike Nielsen, enke efter mekaniker og remissearbejder Niels Peter Oluf Nielsen. I boligen over forretningen vokser næste generation Ervind Walther Nielsen, senere Schultz op sammen med sin bror Carlo, der blev maskinarbejder og togfører.

Ervind Walther Schultz fører sadelmagerfaget videre og overtager som 26 årig M. O. Sørensens forretning i 1942.

1942 - Markiser auto og møbelpolstring
Sadelmagere i 1942

1942 M. O. Sørensens eftf.. Fra venstre Rasmussen, Schultz, Jensen, Nielsen.

I perioden fra 1942 og frem glider hovedfaget fra seletøj og lædervarer over i auto og møbelpolstring, auto-kalecher og forretningsmarkiser. Der fremstilles og repareres dog stadig seletøj for andelsmejeriet, frem til de sidste hestevogne motoriseres omkring 1960.

1952
Sejlmager værksted

1949 AUTO-POLSTRING, Her bygges det "nye" værksted i 1952.

Året hvor A.P. Schultz dør og tredje generation Preben Schultz kommer til verden, bygger Ervind W. Schultz med tilskud fra Marshall-planen nyt værksted med 3 etager Låsbygade 60 B. Automobilen har afløst hestene. Det nye værksted ligger perfekt overfor byens største autohandel "Motorkompagniet" og den 4 mand store arbejdsstyrke har rigeligt at lave.

1962
Sadelmager

1957 Sadelmager Emil Jensen – Bindersegl til høstmaskine.

Sophie F. Schultz der i perioden fra mandens død i 1952 har videreført forretningen, med reparation af lædervarer, tasker og barnevogns-kalecher lukker i 1962 og går på pension. Aktiviteterne flyttes til sønnens værksted Låsbygade 60.

1966 - Lystbådenes fremmarch

Ervind Schultz var selv aktiv sejler i sine unge dage med båden "Nirvana". Båden blev dog solgt på grund af andre aktiviteter bl. a. opstart af Kolding Svæveflyveklub i 1937, hvor man selv byggede svæveplanerne af træskeletter med lærred. En klub han var æresmedlem af til sin død i år 2000.

Ervind Schultz var således ikke ukendt med lystbåde, og da Åge Skouboe, den ene del af LM Glasfiber I/S henvendte sig for at høre om Schultz kunne hjælpe med en kaleche til en båd han gik og eksperimenterede med, var en ny kurs for firmaet sat. Der skulle dog gå endnu nogle år, inden det gik op for Hr. Schultz hvilken succes han havde fat i.

1970 - Vejen mod generationsskiftet

Ervind Schultz mente at sønnen Preben skulle have en uddannelse med fremtid i. Elfaget blev valgt, og en storkunde ejeren af "Saxildhus Hotel" der samtidig var elinstallatør blev kontaktet, og så var den fremtid planlagt. Sådan skulle det imidlertid ikke gå. Efter svendeprøve, et halvt år på en inspektionskutter på Grønland, og et par år med specialet procesautomatik og elektronik vender Preben Schultz stævnen hjem mod familiefirmaet i foråret 1977.

1980 - 3. generation

Efter 3 år i firmaet sker generations-skiftet før planlagt på grund af hustruens død. Ervind Schultz overlader roret til Preben Schultz. Han finder efter en tid ud af, at han ikke kan undvære arbejdet, og vender tilbage med sin ekspertviden som en uvurderlig hjælp.

1997 - 100 års jubilæum
Ervind Schultz og Preben Schultz

1997 Ervind og Preben Schultz – Det sidste sæt seletøj – Flytteselerne.

Firmaet får sin første hjemmeside, og det kan mærkes på efterspørgslen.
I 100 året efter starten, er produktionen koncentreret omkring bådkalecher.
Auto og møbelpolstring, herunder salonhynder er udfaset på grund af pladsmangel. Alligevel er pladsen for trang, og i 1999 besluttes det at flytte produktionen til større lokaler.

2000 - Farvel til en håndværker
byggeplads

Ny produktions- og administrationsbygning november 2000

Ervind Schultz er aktiv i firmaet til 1999. Han dør i september 2000 i en alder af 83 år. Byggeriet af det nye domicil påbegyndes i oktober 2000, og indflytning sker i februar 2001. Det nye byggeri fyldes snart af produktion til Bavaria bådene i Norge, Sverige og Danmark, samt værfter og private. Den nye computerstyrede skæremaskine arbejder på højtryk.

2010 - Fra Sadelmager til Sejlmager

Med udvidelsen i 2008 på 230 m2, og indretningen af trekantområdets største sejlloft, er det blevet aktuelt med et navneskifte. Schultz Sejlmageri er navnet, og firmaet er klar til at servicere kunderne med kvalitetshåndværk i form af sejl, kalecher og andre specialprodukter.

2018 - 4. generation
Nicolai Schultz og Preben Schultz

2018 Preben og Nicolai Schultz, 4. generation tager over…