Empress 41  Nostalgi og fritid på vandet.


 

Tai - Pan

Empress 41, skrog nr. 472, er bygget i 1979 i Taiwan. Der er foretaget renoveringer løbende med bl. a. nyt teakdæk i 1997, og ny Yanmar 88 hk turbo disel med Aqua Drive (fleksibel led ved overgang fra motor til skrueaksel) i 1999. Herudover er elinstallation skiftet (Batteri til forbrug 450 Ah), ligesom sejl og indvendig polstring løbende er skiftet. Tai - Pan fremstår idag som et af de bedst bevarede eksemplarer af bådtypen.

  

Sejl og Motor - Test, skrev i 1982:

 

Tre kinesisk fødte amerikanere

Af Helge Stargård

 

Empress 35 - 41 og 51

I året 1851 vakte en amerikansk yacht med helt nye linier kolosal opsigt i hele sejlsportsverdenen, da den snuppede en pokal fra et stort opbud af engelske sejlbåde. Alle senere forsøg på at fravriste USA denne pokal har været forgæves. Yachten hed America, og kendetegnet for båden var især meget slanke linier i forskibet og et smukt udformet agterskib i hjertefacon.

Lige siden har skrog og linier været brugt i USA - såvel til kapsejlende som til langtursfartøjer. Førstnævnte kunne københavnerne overbevise sig selv om i 1966, da denne transatlantiske sejlads gik til Danmark. Ude på Lynetten kunne man beskue den lynhurtige "Big Ti", der er et af de smukkeste eksempler af slagsen.

Derfor var det naturligt at Taiwan - da man for en del år siden begyndte en storproduktion af glasfiberbåde - satsede på fartøjer med denne klassiske facon. Og hos Formosa Boat Building Co. brugte man tegninger fra den vel nok mest kendte USA specialist i søgående både - William Garden.

Tre af dise fartøjer har vi set lidt på. 

Empress 41 (standardmodellen)

Helt afgjort den mest hamoniske i linierne er Empress 41. Den er virklig en fryd for ethvert øje. Men et er at præsentere sig godt, et andet er hvordan det er at gå ombord i sådan en yacht, og hvordan er den at sejle? Er det hele blot en god portion nostalgi? Hvis vi starter med det sidste spørgsmål, så er der helt afgjort ikke så lidt nostalgi i sagen. Men der er bare det i det , at det til syneladende er vanskeligt at at konstruere både, der har samme egenskaber, med mere moderne linier og som er lige så kønne.

Går man om bord fornemmer man straks stabiliteten. Om så fire voksne springer ombord samtidig, så rører den sig ikke ud af flækken. Og man har omgående den helt udefinerbare fornemmelse af at være ombord på en yacht. 

Stor, tung, langkølet båd - tænker man ved første øjekast. Og med et deplacement på 12,68 ton forventer man sig ikke alverden, hvad farten angår. Men allerede når man starter motoren og går ud gennem havneløbet, fornemmer man et og andet. Den skyder rask gennem vandet med et usædvanligt elegant slip. Båden er født med en Perkins diselmotor, der kun giver en svag summen. Næsten al støj kommer fra udstødningen. Den teroretiske skroghastighed  er 7,6 knob, og denne fart opnås nemt for motor.

Riggen er enkel og sejlene sættes hurtigt og nemt. Den 8 - 12 m/sek. luft, der var under størstedelen af sejladsen, passede båden fint. Den strøg af sted med 7 - 9 knob`s fart - alt efter hvor vinden befandt sig. Det var vanskeligt at tro på da vi fik farten fra en ledsagerbåd, idet bådens egen måler ikke virkede. Men en efterkalkulation på søkortet viste, at det hele var korrekt. Da båden ikke er overrigget - forholdet mellem sejlareal og deplacement  2v- 73 : 3v- 12,68 = 3,66 (en dansk båd med "klassiske" linier som Lynæs 29 har 4,41) - må den pæne fart udelukkende tilskrives en heldig skrogfacon. 

.
 

En god bagdel, eller bare en heldig skrogfacon. 

 


Tai - Pan - forårsklargøring

 

 

Turbådens egenskaber

Nuvel - det er ingen racer, men en langtursbåd. Og her lever Empress 41 op til kravet om moderat krængning og god retningsstabilitet. Den går som på "skinner". Man kan roligt slippe rattet, mens man åbner en dåseøl. Der skal et godt pust til, før den skal korrigeses på roret.

Almindeligvis næres der - navnlig herhjemme - en vis skepsis for både med skarp stævn. Man siger, at de med søen agtenfra har tendens til at skære ud. Men denne båd har ikke mere af disse tendenser end det store flertal af moderne både - snart tværtimod. Man fornemmer et godt greb i vandet.

.


Solnedgang kan ses overalt, men nostalgien i Empress 41, gør bare oplevelsen perfekt.

 

Bevægelserne i søen med det store deplacement er nærmest lidt "dovne". På kryds tager vendingerne givetvis en smule mere tid end på en kortkølet båd. Men det meget effektive ror kompencerer en del og decimerer bådens vendediameter til et par bådslængder. Roret gør også sit til, at havnemanøvrer bliver nemmere. Det tunge skrog er den anden faktor, der hjælper til i havnen. Båden bliver simpelt hen, hvor den er - den driver ikke afsted for vinden. 

 

.

Havnefronten i Sønderborg, Empress 41 lidt fra oven.

 

Mangler

I flg. Helge Stargård

Under sejlads er der to ting man savner. Det ene er et velbeskyttende cockpit, det andet er et kortbord. Sidstnævnte lader sig dog nemt indrette, hvorimod man nok må leve med den førstnævnte mangel.

Indretningen er grandiøs. På styrbords side af nedgangen er der et stort pantry med vask og trebrænder gaskomfur. Og modsat findes to afdelinger med sofaer og borde. En unægtelig ejendommelig disposition. Båden fås dog også med et U formet pantry i bagbords side hvilket må være at foretrække, idet man så kan få kortbord til styrbord.

Helt forude er der en kahyt med to køjer og WC. Mellem denne kahyt og salonen er der en kahyt med en meget stor dobbeltkøje. Yderligere et WC, som oven i købet har separat badekabine, findes med indgang fra salonen. Og der er ikke noget med kneben plads. Der er godt med albuerum og ståhøjde. Der kan let være fire - fem ombord på langfart uden at båden vil føles overbefolket.

 

Hvis man i øvrigt foretrækker båden med agterkahyt, så kan den også leveres med en sådan. I hele "indmaden" er der ødslet med teaktræ, og der er gjort meget ud af snurrepiberi i træarbejdet. Det er med til at skabe en vis hygge ombord. Motoren er beliggende under den ene sofa i salonen. Den er let tilgængelig fra såvel siden som fra oven. Og ved siden af ligger en elektrisk varmtvandsbeholder på 30 liter, der giver rigeligt forsyning med varmt vand. Selve motorrummet kunne på denne båd, godt være bedre isoleret. I salonen er der en del støj, men den trænger dog ikke op til styrepladsen.

 

Pantry . Klik for flere billeder

  

Kommentar til testpiloten

Efter at have sejlet med båden i 19 år, kan jeg kun tilslutte mig Helge Stargårds beskrivelse. Den er simpelthen en fornøjelse at sejle. Følelsen af at være ombord på et skib er 100% tilstede. Forfatterens kommentar til mangler må dog afvises bestemt. Den daglige brug af kortbordet er afløst af GPS, ligesom den ene afdeling i salonen fungerer fint som kortbord under planlægning af sejladser. Herudover fungerer den såkaldte "ejendommelige disposition" med salonbordet som "kortbord" fint som anretterbord under udfoldelse af gastronomiske udskejelser. Der er bare alt den plads man ønsker sig i pantryet.
 

Schultz Sejlmageri • Hesselly 8 • Industri Nord 2 • 6000 Kolding • tlf. 76 32 12 00 • info@schultz-kalecher.dk